Konduktív nevelés

KONDUKTÍV NEVELÉS: PETŐ-MÓDSZER

    Az orvosi rehabilitáció egyik pedagógiai szemléletű módszere, melyet több, mint 50 éve Dr.Pető András tapasztalati úton dolgozott ki. A központi idegrendszer sérülése vagy fejlődési rendellenessége következtében kialakuló kóros irányú fejlődés megelőzésére, illetve a következményes tünetek enyhítésére szolgál. A pedagógiai rehabilitáción belül a neveléselmélet különleges irányvonalát képviseli. Lényege a tanuláson alapuló sokoldalú személyiségfejlesztés, melyet a konduktív nevelési programon keresztül tanul meg a sérült. Vagyis a konduktív nevelés nem változtatja meg a fogyatékosságot, hanem a koordinált működést tanítja meg a sérültnek, hogy alkalmazkodni tudjon környezetéhez.

            A konduktív nevelésre orvosi kivizsgálást követően, a diagnózis ismeretében kerül sor. A módszer alkalmazói ezután azokat a többnyire rejtett képességeket igyekeznek feltárni, melyek jelen vannak, és amelyekre alapozva fejlődés érhető el. A munka során hangsúlyt kap a cselekvéshez szükséges indíték, mert fontos motiválttá tenni a gyermeket annak érdekében, hogy minél nagyobb önállóságot érjen el.

  Alkalmazható:

  • Agyi bénulásban
  • Agyi vagy gerincvelői fejlődési rendellenességekben
  • Koponya- és gericsérülést követően
  • Idegsebészeti műtétek után

  Nem javasolt a következő esetekben:

  • Ortopédiai eredetű és csontrendszert is érintő elváltozásokban.
  • Neuromuszkuláris betegségekben
  • Neurometabolikus kórképekben
  • Súlyos, halmozott fogyatékosság esetén
  • Mentálisan súlyosan retardáltak körében.

A diszfunkciós gyermek fejlesztését a konduktor végzi életkorspecifikusan,  a helyváltoztatást, az önellátási tevékenységeket, a szobatisztaságra nevelést, ezzel párhuzamosan az óvodai, iskolai oktatást is. A folyamat középpontjában az agy tanulási képességeinek hasznosítása áll. Az agy ép részei a tanulás folyamán átveszik a károsodottak funkcióját. A 3 éves kor alatti korai konduktív fejlesztés során a korai aktiválás, figyelemfelkeltés, az agytörzsi rendszerek serkentése a mozgató rendszerekre és az agykéregre is hatást gyakorol.

A konduktív nevelés eredményei:

  • Operáns tanulás
  • Szükségletek iránti igény kialakítása és azok megoldásának tanítása
  • Belátásos tanulás az új feladathelyzetek megoldásában
  • Asszociatív kapcsolatok létrejötte és rögzítésük segítése
  • Mozgás- és koordináció fejlődés
  • A környezethez való alkalmazkodás feltételeinek kialakulása

A Pető-módszer minden más pedagógiai és rehabilitációs eljárással összeegyeztethető.

Keresés az oldalon

Legutóbbi hozzászólások